Alkotónapló #1

Nagyon izgalmasnak találom, amikor alkotók megosztják, hogyan készítették el egy munkájukat, mi volt a koncepció, a lépések, hogyan alakult a folyamat. Éppen ezért arra gondoltam, hogy most megosztom én is, hogyan állnak össze a tavaszi mintáim. Ha érdekel, hogyan készül egy mintakollekció, tarts velem és tervezzük meg együtt a tavaszi mintákat. Elöljáróban, nagyjából ezeken a lépéseken megyek végig, amikor új mintákat tervezek:

  • inspiráció, moodboardok készítése, sketchbook vázlatok
  • digitális vázlatok
  • mintavázlatok
  • kész minták (sorrendben: elsődleges, másodlagos és kiegészítő minták)

Ezután pedig jön (de persze van, hogy a mintavázlatokkal párhuzamosan zajlik) a terméktervek készítése, próbálgatása. Igyekszem egységben tartani a folyamatot, de van, hogy felcserélődik a sorrend, vagy éppen párhuzamosan több dologgal foglalkozom egyszerre, több-kevesebb sikerrel. A sorozatban a tervezőnaplómat olvashatod majd, vágjunk is bele!

(Igazából ennek úgy kezdek neki, hogy fogalmam sincs, mi fog belőle kisülni, mire lesz időm, elkészül-e egyáltalán a tavaszi kollekció – de ha már kiírom ide, hátha jobban motivál a dolog. Az elképzelésem az, hogy januárban elkészítem a pontos tervet, vázlatokat, februárban pedig 3-4 mintát, néhány tavaszi illusztrációt és magukat a termékterveket.)

DECEMBER

12.20.

Még karácsony előtt vagyunk, éppen szakad a hó is, miközben lapozgatom a könyveim, és böngészem a pinterestet. Még nincs elképzelésem, milyen típusú mintákat szeretnék, annyi biztos, hogy ezek a minták majd tavasszal jelennek meg termékeken, tehát virágos, madárkás, élénk színvilág kezd körvonalazódni bennem (mondjuk ezzel még nem biztos, hogy nagyon évszakspecifikus voltam, ha megnézem a madaras téli virágos mintám).

Ez lenne a százszor átszűrt és leválogatott moodboardom:

Ezen a ponton, igyekszem egyébként nem teljesen elrontani a karácsonyi hangulatomat. Számomra egyébként talán ez a legnehezebb a tervezésben, a megfelelő időzítéshez jó előre kell dolgozni (szerintem már elkéstem amúgy, de a december káosz volt), ezért kissé olyan, mintha soha nem lennék az adott évszaknak megfelelő hangulatban. Éppen ezért karácsonyig egészen biztosan csak téli és karácsonyi rajzokat készítek.

Idő közben megsütöttem a mézeskalácsainkat is, amit egy régi fémdobozba tettem. Évek óta ez a karácsonyi sütis doboz, de csak most tűnt fel, mennyire szép. Sajnos csak videót készítettem róla, amin körbeforgatom, ezért itt nem tudom megmutatni, de egy csodaszép, illusztrált utcakép van rajta körben, ami most nagyon megfogott. Rögtön ki is egészítettem az első gyűjtést egy új témával, néhány kedves házikóval, bolttal, hogy ez is helyet kaphasson valamikor a kollekcióban:

Az inspiráció mindenhol ott van, csak néha újra fel kell fedezni a világot magunk körül.

12.29.

Év végén elutaztunk, és minden olyan békés, csendes a faluban, ahol épp a téli szünetünket töltjük. A mai délután folyamán volt időm kicsit összeszedni a gondolataimat, készíteni néhány vázlatot, és valami ilyesmire jutottam:

Elsőre elírtam a jegyzetek szót, aztán áthúztam és javítottam. Ez vizuálisan nagyon megtetszett, szerintem jól reflektál arra, hogy a hibák az életünk része, ilyen apró dolgokkal pedig igazából nem is érdemes törődni ami a nagy egészet illeti.

Újabban egyébként már a tervezés legelején elkezdek látványterveket használni, hogy látható legyen, merre megyünk, milyen méretben érdemes gondolkodni (tehát ráteszem egy füzetre a vázlatot, így próbálom le a színeket).

A virágos vázlatot egyébként egy este alatt készítettem el, mert nagyon szerettem volna végre egyben látni a választott virágokat, hangulatukat és ugyanez a vázlat nagy szerepet játszott néhány új brandfotó részleteként is. Néha nem árt megújulni, ezért az évet ezzel zártam, és kezdtem.

És persze 2024-ben az egyik legnagyobb life update, hogy lett egy cicánk, úgyhogy nyilván belevettem őt is a tervekbe (az alvó nyuszis évtervező borítót Mazsi nyuszim ihlette)

12.31

Megírtam a kollekció rövid összefoglalóját, és elkezdtem a névváltozatokon gondolkodni (ezt azonban majd csak a teljes kollekció publikálásakor osztom meg).

JANUÁR

Januárban tartottam egy nagyobb szüntetet, mivel a grafikai projektjeim a vártnál jobban megszaladtak, nem készültem ekkora hajtásra. Tavaly januárban volt időm egy teljes kollekció megtervezésére, idén sajnos csak néhány vázlatig jutottam, és a tervek lassan elkezdtek egy nagy megfoghatatlan pacából körvonalazódni. Nekem az év eleje főként a saját projektjeiimről szólt eddig – idén ez nem így alakult.

01.14.

Sikerült felvennem a fonalat az elsődleges, vagyis hero mintám vázlatával (ekkorra már rengeteg vázlaton, kísérletezésen túl vagyok):

Miután meghatároztam hová kerülnek a virágok, megrajzoltam minden tekeredő szárat, levelet, hogy értsem is, hogyan követik egymást a formák, mi mihez kapcsolódik, és különböző színek esetén hol vannak esetleg tömbösödő flekkek, ami zavaró lehet (pl. hol dominál esetleg jobban a sötét vagy a világos).

01.31.

Ezt a fázist a kétségek követték, a színnel ugyanis elakadtam a leghatározottabb szándékom ellenére is. Az eredeti elképzelés az volt, hogy sok zöld lesz, természetes összképpel, ezt azonban nem láttam elég különlegesnek/harmonikusnak(1). A meghatározott színpalettát elkezdtem variálni, és egy „meseszerű”(2) verziót láttam a következő esélyesnek, ez viszont egyelőre túl elrugaszkodott attól, amit eddig csináltam. Bár ez a lila árnyalat naaaaaagyon megtetszett, biztos visszaköszön valahol hamarosan. Végül a kettő között állapodtam meg(3):

Eredetileg nem akartam sötét hátteret, az első verziónak ez már a második színváltozata, viszont egy olyan különleges érzést váltott ki bennem a sötétzöld háttér, mintha egy virágoskertben bóklásznék. Elégedett vagyok az összképpel.

február

02.13.

A bonyolultabb mintákhoz jól passzol egy szép kiegészítő minta, ami letisztultabb, egyszerűbb. Ilyenkor mindig valahogy úgy próbálok gondolkodni, hogyha sok elemet tartalmaz az első minta, akkor ahhoz mindenképp tervezzek egy nagyon egyszerűt, ami nem egy sima felület, de mégis megpihenhet rajta a szem és egymás mellett (gyakorlati szempontból mondjuk egy ágyneműhuzat két oldalaként, egy könyv külső és belső borítójaként, egy lakásban két helyiségben tapétaként vagy egy tolltartó külseje és béléseként is lehessen használni)

  • Megtartottam a sötét alapot, mert nyugalmat áraszt
  • Beszíneztem a teljes vásznat, mintha csak tényleg színes ceruzával dolgoztam volna (ez a textúra lett szerintem a fő minta koronája is)
  • És elkeztem fakéreg szerű mintákat felvázolni, amit végül mindenféle tekeredő formával töltöttem ki, ami izgalmassá teszi, de mégis az egész olyan szemnek kellemes, nyugodt

És az a helyzet, hogy itt meg is bontottam a sorrendet, ugyanis a kiegészítő mintákat nem nagyon szoktam ennyire hamar elkészíteni, most azonban a terméktervek inkább kívánták az egyszerűbb mintát, mint a másodlagosat.

Jelenleg, február közepén így állok:

02.22.

Elkészült két minta, két heti tervező, két füzet és három matrica terve, amivel hamarosan folytatom a sorozatot. Még mindenképp szeretnék egy olyan mintát is, ami komplexitásában a kettő között áll, nagyon tetszik a vonalrajzos megoldás.

Hamarosan hozom a folytatást!

Legyen csodaszép napod,
Petra